Beleggers laten vakantiewoningen steeds meer links liggen. Het zijn nu particulieren die er een kopen, vooral voor eigen gebruik. En dat wordt toch prijzig. Europarcs gaat daarom ook weer stacaravans plaatsen.
Andries Bruil, bestuurslid bij Europarcs, wil niet zeggen dat de klad erin zit bij de verkoop van vakantiehuisjes, maar moeilijker gaat het wel. ,,In de coronajaren verkochten we zo’n 2200 vakantiewoningen per jaar. Nu nog de helft. Het duurt langer voordat de juiste koper is gevonden.’’
Wie naar de cijfers kijkt, snapt dat ook wel. Hogere prijzen door inflatie, hoge energieprijzen, hogere hypotheekrente, de overdrachtsbelasting voor een tweede huis die naar 10,4 procent ging. Bovendien werden tweede woningen als eigen vermogen zwaarder belast in box 3. ,,Het tweede huis als beleggingsobject kreeg bovendien door de hoge rente ook concurrentie van sparen bij de bank.’’
Met de dalende interesse van de belegger kwamen ook de particulieren op de markt. Kapitaalkrachtige stedelingen die een appartement bewonen, maar tijdens corona merkten dat dat toch wel beperkt is. ,,We verkochten voor corona 75 procent van de vakantiewoningen als belegging en nu is 68 procent van de kopers iemand die het huisje vooral zelf wil gebruiken. Dan ga je als bedrijf van rationele klanten naar emotioneel gedreven klanten en wij veranderen mee. Deze nieuwe generatie kopers gaat het niet om het rendement op het vakantiehuisje, maar om een lekker plekje voor zichzelf in het groen of aan de kust.’’
Europarcs heeft nu 52 vakantieparken, waarvan 45 in Nederland met in totaal 14.700 vakantiewoningen. Het bedrijf is daarmee – na Roompot-Landal – de op een na grootste. Om in het propvolle Nederland tussen de stikstofregels door nieuwe locaties voor een vakantiepark te vinden, is vrijwel ondoenlijk. Groei moet komen door overnames of door uitbreiding van bestaande parken. Van al die huisjes heeft Europarcs maar 3 procent zelf in handen.
Fiscus
Wie een vakantiewoning vooral voor zichzelf koopt, hoeft geen torenhoog rendement, maar wil ook geen torenhoge rekening, denkt Europarcs. Maar met alle fiscale maatregelen liggen die wel op de loer. Wie een huisje van 250.000 euro koopt, is al dik 25 mille kwijt aan de fiscus en betaalt jaarlijks ook een vermogensheffing. Tel daarbij de servicekosten van Europarcs, gemiddeld tussen de 2500 en 3500 euro per jaar, de rente op de lening en de energiekosten en het wordt een stevige maandelijkse last.
Europarcs heeft financiële oplossingen uitgedacht. Bijvoorbeeld: wie zijn huisje dertien weken per jaar aan het bedrijf geeft voor de verhuur, hoeft geen servicekosten te betalen. ,,Dan kun je nog steeds 39 weken gebruik maken van je vakantiewoning. Mensen willen wel een tweede huis, niet de hoge kosten.’’ En er zijn langjarige leaseconstructies. Dan word je weliswaar geen eigenaar, maar daarmee voorkom je ook de pittige belastingen. ,,Daarmee richten we ons echt op de groep mensen die zeggen: het wordt me te gortig met de prijzen van die vakantiewoningen.’’
Stacaravan 2.0
,,We zetten daarom ook in op stacaravan 2.0 zoals we dat nu nog noemen. Caravans die luxer en comfortabeler zijn dan vroeger en die je ook in de winter langer kunt gebruiken, die te koop zijn voor 50.000 tot 80.000 euro. Mensen huren daarbij de grond, dus die kosten hebben ze niet. En we maken plaatsen voor kampeerders met een camper of caravan, mét privé-sanitair natuurlijk. We willen 300 tot 400 units per jaar realiseren.’’
Het is een omgekeerde beweging. Eerst werden campings omgebouwd tot vakantiewoningparken voor beleggers en nu keert de stacaravan voor privégebruik en een beetje verhuur terug.
,,De kurk waar Europarcs in de toekomst op moet drijven is het toeristisch bedrijf’’, is de boodschap voor de 1200 personeelsleden. ,,Projectontwikkeling en verkoop van woningen blijven belangrijk, en we zullen nog wel een paar nieuwe parken openen of ombouwen, maar minder dan in het verleden.’’
De toerist die investeert in een vakantiewoning of zo’n nieuwe stacaravan is niet langer vooral de 60-plusser. ,,We zien veertigers met schoolgaande kinderen die in de stad wonen en een plek zoeken om buiten te zijn. Dan maakt het niet uit dat het een keer regent. Kerstmis is voor ons tegenwoordig hoogseizoen. Dan willen mensen een winterbarbecue. En wij kunnen dan de barbecue én het vlees leveren. En we regelen de tripjes en ook het ontbijt als je dat wilt. Heel Amerikaans allemaal. Wij worden een toeristisch bedrijf dat investeert in de bedrijven en de exploitatie van onze parken, omdat we daar de grootste groei zien.’’
Bron: Algemeen Dagblad – 27 april 2024